שרשרת אספקה, לוגיסטיקה ומה שביניהם


1 דקות קריאה

סיכום הרצאתו של ברוך כלפון, פרטנר TEFEN.

תפן מתמחה בייעוץ ויישום שיפורי תהליכים בארגונים בכל התחומים וביניהם גם עולם שרשרת האספקה.

שרשרת האספקה - מכילה את כל עולם האספקה מחומר הגלם דרך תהליך היצור ועד ההפצה והשינוע - כשברקע תהליכים של מעבר אינפורציה עד שמקבלים את הכסף עבור המוצר שאותו סיפקנו.

כשאנחנו מסתכלים על שרשרת האספקה מול עולם הלוגיסטיקה, אנחנו לפעמים קוראים באותו שם, אבל שרשרת האספקה היא הטרנספורמציה ממצב של חומר הגלם עד מוצר סופי אשר מגיע ללקוח כשלוגיסטיקה זה תנועה של החומר לאורך השרשרת.
כולנו הינו רוצים שלוגיסטיקה תפעל כך שתספק את המוצר הנכון, במקום הנכון, ללקוח הנכון ושבסופו של דבר נקבל את המחיר הנכון.

איך מתכננים, מיישמים ומבקרים את השרשרת הלוגיסטית לכל אורכה בדרך אל הלקוח? וחזרה מהלקוח?

כשאנחנו מדברים על תהליך לוגיסטי הינו רוצים שהוא יהיה יציב, אינטגרלי ויספק אינטגרציה מלאה בין השותפים, נשתדל לעבוד עם ספקים יציבים ולהקטין הסיכונים על ידי חיבור ואגרגציה לתהליך אחד. וכיום נוסף נדבך חשוב והינו כיצד התהליך הלוגיסטי תומך במחזור של המוצרים.

דוגמאות לאתגרים בשרשרת האספקה:

MUDA  - בזבוז כמו עודף ייצור, תורים, תעבורה ושינוע מיותרים , מלאי עודף, טעויות באספקה ועבודה חוזרת.

בצד הניהולי - ניירות מיותר, תוספות מידע מיותרות, אי איכות של אותו תהליך. 

אפקט שוט השור - ככל שנתרחק מהלקוח הסופי איכות המידע יורדת והשונות גדלה .

איך מקטינים את האתגרים:

כשנכנסים לתהליכים כאלה ומנסים לשפר את שרשרת האספקה אנחנו מאבחנים את השרשרת, את תהליך המלאי, את אופן התמחור, צמצום בעלויות של שרשרת האספקה והגדלת האפקטיביות שלה. 

אנו נשקיע חשיבה כיצד מחליטים על תפיסת ההפצה, איך מאחסנים ומיצרים אופטימיזציה תפעולית, כל הדוגמאות הללו הינם שיפורי תהליכים שתפן מבצעת בשרשרת ההפצה - לטובת מיצוי אופטימלי לשרשרת הקיימת. 

כאשר אנחנו מסתכלים על תפיסה של לוגיסטיקה מעגלית, אנו בעצם מסתכלים לא תהליכים לינארים אלא כיצד לוקחים את התהליכים הלוגיסטים לתמיכה בלוגיסטיקה מעגלית - צריכים להתסכל על שרשרת האספקה דרך תפיסת הערך לפרמטר חדש - פרמטר המיחזור והשימוש מחדש.

דוגמאות - כשאנחנו מייצרים שרשרת הפצה אז היינו רוצים לודא שאותם ספקים שלוקחים את המוצרים ולספק אותם ללקוח ידעו להחזיר מהלקוח אלינו - לשרשרת - שרשרת הפצה דו כיונית.

אנחנו מדברים על צמצום הספגטי ללקוח -איך מקלים על הלקוח להחזיר את המוצר אלינו, כמו חברת UPS שמאפשרת ללקוחות להגיע למתקן שבאמצעותו הם יכולים להחזיר את המוצר ואז דרך UPS מוודאים שהמוצר חוזר למפעל. 

אנחנו מסתכלים בראייה מעגלית איך אנחנו מטפלים בתהליכי האחזקה שלנו, בתהליכי האחסון שלנו, בתהליכי האריזה שלנו וכד' כדי שהם יתמחו בכל תהליכי מחזור והתפיסה מעגלית.

תהליכים נוספים ליישום:

  • הגדרת KPI פנים ארגוניים שדרכם נוכל לבחון את תהליכי הלוגיסטיקה המעגלית שלנו
  • שילוב הלקוחות כ"ספקים" בתהליכי אפיון ועיצוב המוצרים
  • הרחבת השימושיות על ידי גיוון  המוצרים,שירותים או הסכמי גב אל גב  עם ספקים אחרים / שיתוף ידע נוכל להגדיל את השימושיות של החומרים שחוזרים אלינו.

לסיכום - נדרש לחשוב ולפעול מעגלית

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.